Lean en Lean Six Sigma

Klanten hebben eigen verwachtingen - die continu ontwikkelen - en ze willen dat hieraan wordt voldaan. Gebeurd dit niet meer? Dan blijven ze niet stilzitten, hoe goed de relatie nu misschien ook is. De klant kan in deze moderne tijd makkelijk om zich heen kijken en vinden vlotter leveranciers die wel aan hun verwachting voldoen. Het is belangrijk niet te wachten, maar als organisatie klantgerichter te organiseren. 

Ga met ons in gesprek

Wat is Lean?

Lean vindt zijn oorsprong in bedrijven waar efficiëntie belangrijk is zoals bij Toyota, maar ook de T-Ford is een vroeg voorbeeld van deze mindset. Het is een filosofie die zichzelf heeft bewezen.

Het draait om het creëren van maximale waarde voor de klant, met minimale verspilling. Door kritisch naar (werk)processen te kijken worden overbodige stappen weggehaald, máár Lean draait juist ook om de kracht van de medewerkers! Door continu verbeteren te integreren in het werk kunnen ze bijdragen aan een optimaal proces. 

Kortom, Lean gaat niet alleen over het aanpakken van specifieke processen, maar ook over een cultuur van continu verbeteren waar medewerkers meer eigenaarschap voelen.

Wat is Lean Six Sigma?

Lean Six Sigma gaat een stapje verder. Het richt zich ook op data en het beter beheersbaar maken van de uitkomsten binnen het proces. 
Waar Lean zich richt op snelheid en minder verspilling, zorgt Six Sigma voor kwaliteitsverbetering door variaties in het proces te verminderen. Dit draagt bij aan een betrouwbaar product of dienst: Een voorspelbare kwaliteit en vrijwel geen faalkosten, defecte producten en terugroepacties.

Wat is het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma?

Door meer efficiëntie, minder verspilling en een continu verbeteren cultuur - Lean - alsook een betere kwaliteit en een te sturen proces - Lean Six Sigma - kan beter aan de verwachting van de klant worden voldaan.

Lean met Six Sigma - Lean Six Sigma - is een krachtige methode en draagt bij aan: 

✓ Processen beheersbaar en beter voorspelbaar maken
✓ Beloftes aan de klant na kunnen komen (betrouwbaar)
✓ Kostenbesparing door minder te verspillen
✓ Stabielere kosten: Minder fouten, minder faalkosten
✓ Meetbare processen, waardoor je meer grip hebt en sneller bij kan sturen

Wat levert Lean Six Sigma op?

  • Efficiëntere processen
    Minder verspilling betekent meer focus op waarde voor de klant
  • Beheersbare kwaliteit
    Minder fouten en een hogere betrouwbaarheid verhogen klanttevredenheid
  • Gemotiveerde medewerkers
    Door teams te betrekken bij verbeteringen ontstaat eigenaarschap, werkplezier en een betere samenwerking

Betrek ons bij jouw doelstelling


Waarom nu nog starten?

Bedrijven die inzetten op procesverbetering met Lean of Lean Six Sigma bouwen aan een duurzaam concurrentievoordeel; Flexibeler, klantgerichter en veelal winstgevender. Klanten merken dit, medewerkers ervaren dat, en de cijfers tonen de verandering aan.

Klanten verwachten snelheid, kwaliteit en flexibiliteit. Door nú met Lean en Lean Six Sigma te starten, bouw je aan een organisatie die toekomstbestendiger is.

Wil je ontdekken hoe jouw organisatie met Lean en Lean Six Sigma slimmer kan werken en meer klantwaarde kan creëren? Als Lean Six Sigma Black Belt helpen wij je graag verder in het onderzoeken, analyseren en optimaliseren van het proces.

Wat is het werkgebied van Yvares?

Yvares ondersteund organisaties in Noord- en Oost-Nederland - Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel en Flevoland. Vanuit Groningen helpen wij MKB-ondernemers in de regio met praktische bedrijfskundige oplossingen. Hoewel in Noord-Nederland gevestigd, werken wij voor organisaties binnen geheel Nederland.

Zet nu de eerste stappen naar een Lean-organisatie